Śniadanie firmowe – co to jest i dlaczego się opłaca?
W pracy spędzamy dużo czasu i co zrozumiałe w trakcie dnia spożywamy posiłki. Wizyta Pana Kanapki, przerw na lunch czy dostawy świeżych owoców do biura (tak zwane owocowe czwartki) to te elementy biurowej rzeczywistości, które doskonale zna wielu pracowników. Ciekawym rozwiązaniem jest także firmowe śniadanie. Na czym polega i jakie daje korzyści?
Zacznijmy od tego, że o ile do obiadów przywiązujemy wagę, tak śniadanie często są zupełnie lekceważone. Wiele osób z powodu pośpiechu całkowicie rezygnuje ze śniadania, prawie połowa pracujących Polaków jada śniadania zbyt późno. Poza tym chociaż deklarujemy, że odżywiamy się zdrowo, w rzeczywistości sięgamy po nieodpowiednie produkty.
Z naszego raportu „Żywieniowe nawyki pracujących Polaków” wynika, że ponad 40% pracujących Polaków nie zjada codziennie warzyw, a niemal 50% owoców. Kilka razy w tygodniu sięga po warzywa jedynie 26% respondentów, a po owoce 21%. Nieodpowiednie śniadanie lub jego brak generuje niepotrzebne kłopoty – niekontrolowane podjadanie w pracy (86% pracujących Polaków podjada między posiłkami, aż 53% z nich sięga wtedy po słodycze!), problemy z koncentracją i niską efektywność.
Czy pracodawca może coś z tym zrobić? Oczywiście, że tak. Edukacja żywieniowa w pracy nie kończy się na dostarczaniu owoców do biura. Można także zadbać o odpowiednie śniadanie.
Śniadanie firmowe a zdrowie pracownika
Zorganizowanie firmowego śniadania składającego się ze zdrowych, smacznych produktów wysokiej jakości to na pewno dobra wskazówka dla pracownika. Przecież lepiej spróbować zdrowych, pełnowartościowych potraw niż tylko o nich mówić. Taka forma promowania dobrych nawyków żywieniowych jest zdecydowanie skuteczniejsza niż tylko działania informacyjne.
Śniadanie firmowe sposobem na motywację
Sama aspekty zdrowotne, choć ważne nie są jednak jedyną korzyścią. Wspólne śniadanie ze swoim zespołem zapewnia szereg innych korzyści.
- Okazja do rozmowy w luźnej atmosferze – rozpoczęcie tygodnia od wspólnego śniadania to pretekst do nieformalnych rozmów i nawiązywania relacji między pracownikami. Przy śniadaniu nie musimy się nigdzie śpieszyć, możemy rozmawiać swobodnie i nie unikać tematów nie związanych z aktualnie wykonywanymi zadaniami.
- Team building – zawsze robienie czegoś razem pozytywnie wpływa na zespół. Tak jest chociażby wtedy, gdy wspólnie przygotowujecie posiłek. To moment na rozejrzenie się wokół i dostrzeżenie innych ludzi w organizacji – także tych, z którymi na co dzień nie mamy zbyt często okazji do rozmowy. Przy śniadaniu można w końcu odpocząć od trudnego projektu i przypomnieć sobie o tym, co dobre.
- Sposób na spóźnienia i absencje – gdy wiemy, że w biurze czeka pyszne śniadanie, zdecydowanie łatwiej dotrzeć na czas i rozpocząć dzień z pozytywnym nastawieniem.
- Poprawa wizerunku pracodawcy – pracodawca organizując śniadanie firmowe pokazuje, ze zależy mu na pracownikach i chce o nich zadbać. Osoby zarządzające nie tylko zapewniają posiłek, ale przede wszystkim poświęcają czas i uwagę, co przekłada się na pozytywne odbiór firmy.
Właśnie z tych powodów wiele organizacji wprowadziło zwyczaj jadania wspólnych śniadań regularnie. W odpowiedzi na taką potrzebę wprowadziliśmy do naszej oferty zestawy śniadaniowe. Pełnoziarniste pieczywo, humusy, jogurty, krojone warzywa, miody i tłoczone soki owocowe to tylko niektóre z produktów, które proponujemy.
Warto pamiętać, że to wszystko ma podstawy naukowe. Badania wykazały, że wspólne spożywanie posiłku wzmacnia więzi międzyludzkie, ułatwia nieznajomym nawiązanie współpracy i buduje wzajemne zaufanie.
Pokazują to między innymi wynik prac przeprowadzonych przez Kaitlin Woolley i Ayelet Fishbach reprezentujących Uniwersytet w Chicago i Uniwersytet Cornella. W eksperymencie wykazano, że te osoby, które jadły posiłek wspólnie szybciej dochodziły do porozumienia w trudnych negocjacjach!
Jak zorganizować firmowe śniadanie?
Od pomysłu do realizacji jest jeszcze długa droga. Podobnie jak każdy inny projekt, śniadanie też trzeba dokładnie zaplanować i zorganizować. W każdej formie może to wyglądać trochę inaczej, w zależności od liczby pracowników, charakteru pracy, dostępnej przestrzeni. Warto jednak trzymać się kilku uniwersalnych zasad.
- Wyznacz koordynatora – ktoś musi odpowiadać za organizację śniadania firmowego – zorganizować produkty, zapewnić zastawę, ustalić kto posprząta po śniadaniu itd.
- Wyznacz miejsce – najczęściej to firmowa kuchnia lub stołówka.
- Znajdź odpowiedni termin i poinformuj pracowników – decyzja o zorganizowaniu śniadania raczej nie powinna być spontaniczna. Dobrze jest znaleźć taki dzień, aby większość zespołu była obecna, czyli poza sezonem urlopowym. O wydarzeniu warto poinformować z odpowiednim wyprzedzeniem
- Zapytaj o menu – dobierając menu należy uwzględnić preferencje żywieniowe wszystkich osób – w tym wegetarian i wegan, aby każdy znalazł na stole coś dla siebie.
- Zamów jedzenie – w zależności od czasu, budżetu i skali przedsięwzięcia można samemu kupić wszystkie potrzebne rzeczy lub skorzystać z usług wyspecjalizowanej firmy.
- Zbierz feedback – po wydarzeniu dobrze jest zapytać, czy śniadanie firmowe w zaproponowanej formie się podobało. Cenne uwagi zebrane na tym etapie pozwolą uniknąć ewentualnych błędów w przyszłości. Może się okazać, że przy następnym podejściu na przykład warto zmienić miejsce, godzinę, menu czy coś innego, co nie sprawdziło się do końca.