Szczepienia przeciw COVID-19 w zakładach pracy – kiedy i jak?

Dodano dnia 14 kwietnia 2021

Pandemia koronawirusa miała ogromny wpływ na rynek benefitów pracowniczych. Pojawiło się wiele rozwiązań dopasowanych do zupełnie nowych potrzeb. Dużą popularnością cieszyły się chociażby paczki dla pracowników zdalnych, spotkania ze specjalistami online – psychologami, dietetykami, trenerami czy dofinansowania do opłat za prąd, internet czy na zakup ergonomicznych mebli na home office. Firmy, czekają jednak na powrót do biur, a tym, co ma przyśpieszyć ten proces mają być szczepienia dla pracowników. Kiedy się rozpoczną i co powinniśmy o nich wiedzieć?

Szczepienia w zakładach pracy – kiedy się rozpoczną i jak będą wyglądać?

4 maja na stronie Rządowego Centrum Bezpieczeństwa ruszył formularz rejestracyjny dla zakładów pracy, które chcą szczepić swoich pracowników przeciwko Covid-19. Oprócz pracowników programem mogą być objęci także członkowie rodzin. Warunkiem dopuszczenia do programu szczepień dla firm jest zebranie przynajmniej 300 chętnych. 

Zgłoszenia na szczepienie dokonuje się na stronie : https://www.gov.pl/web/rcb/szczepieniawpracy

Szczepienia odbywają się we współpracy z wybranym podmiotem wykonującym działalność leczniczą (PWDL) zgłoszonym do oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia jako punkt szczepień.

Data rozpoczęcia szczepień w zakładach pracy zależy od dostępności szczepionek.

szczepienie na covid-19 w zakładach pracy

Na pewno łatwiej będzie włączyć się w proces szczepień organizacjom, które w związku z pandemią realizowały już działania na dużą skalę chociażby w związku z testowaniem pracowników. Przykładem może być Polska Grupa Górnicza, która już w pierwszych miesiącach pandemii spółka prowadziła, z pomocą służb sanitarnych i wojska, masowe badania przesiewowe pracowników. Spółka planuje zaszczepić blisko 40 000 pracowników.

Doświadczenie będzie potrzebne, ponieważ to na pracodawcy będzie spoczywać wiele obowiązków.

Czy szczepienia w zakładach pracy będą obowiązkowe?

Nie ma przepisu w prawie pracy mówiącego o tym, że pracownik jest zobowiązany do zaszczepienia się. Pracodawca może jednak zachęcać i informować, a nawet umożliwić szczepienia w miejscu pracy. Wydaje się, że wiele firm rozumie, że wsparcie kampanii informacyjnej dla szczepień jest dla nich korzystne. Edukacja w zakresie zdrowia i odżywiania daje wyraźne efekty – długofalową konsekwencją takich działań jest większe zadowolenie pracowników, mniej absencji i mniej zwolnień chorobowych. Po szczepieniach przeciw COVID-19 firmy na pewno odetchną z ulgą. Im więcej zaszczepionych pracowników tym mniejsza szansa na pojawienie się koronawirusa w firmie i co za tym idzie dezorganizacja pracy w związku ze zwolnieniami czy przymusową kwarantanną i pracą zdalną konkretnych pracowników, a nawet całych działów. Warto się zatem szczepić – także z punktu widzenia biznesu. Firmy są gotowe na to, żeby umożliwić pracownikom szczepienia, bo to podnosi bezpieczeństwo wszystkich zatrudnionych i jest warunkiem powrotu do normalności.

szczepienia w zakładach pracy

Przykład dają duże, rozpoznawalne marki, jak na przykład Mercedes Benz Polska. „Nasza firma jest gotowa do szczepień pracowników przeciw COVID-19. Potrafimy bezpiecznie i efektywnie zorganizować cały proces. Mamy własny punkt medyczny. W ciągu tygodnia wykonujemy 2,6 tys. testów na obecność koronawirusa – mówiła dr Ewa Łabno-Falęcka, dyrektorka ds. komunikacji.

Najważniejsza jest… edukacja

Jeśli tempo szczepień ma wyraźnie wzrosnąć potrzebne są szybkie działania. Ale organizacja punktów szczepień oraz dystrybucja to nie wszystko. Ważne jest także obszar edukacji. Dlatego można spodziewać się akcji informacyjnych, które będą rekomendować  szczepienia na koronawirusa. Takie działania planuje przeprowadzić 25% polskich pracodawców – to także wiosek e wspomnianego wcześniej badania Barometr Polskiego Rynku Pracy.

Jak można wspierać program szczepień w firmach?

Na pewno warto sięgać po standardowe metody jak ulotki i plakaty czy szkolenia i spotkania informacyjne online. Można także podarować paczki dla pracowników biorących udział w programie. Upominek dla pracownika może zawierać prozdrowotne porady, pakiet materiałów informacyjnych, gadżety czy produkty wspierające zdrowie i odporność. 

Zobacz zestawy #Szczepimysie od Dailyfruits

Szczepimy się – nie tylko w Polsce

Plany co do szczepienia w firmach to zjawisko występujące nie tylko w Polsce. Nie inaczej jest w innych krajach europejskich. Na przykład w Niemczech  z taką inicjatywą wyszła grupa ubezpieczeniowa Allianz a także Deutsche Post, Deutsche Telekom, Siemens, Adidas czy Opel.