Benefity w czasach koronakryzysu

Dodano dnia 5 maja 2020

Jakie benefity się opłacają w czasie epidemii? Zobacz porównanie kosztów benefitów.  Zadbaj o siebie i swoją firmę. Przedstawiamy krótki poradnik opracowany przez Dział Dietetyczny Dailyfruits.

Czego dowiesz się z e-booka?

  • Benefity w czasie koronakryzysu
  • Benefity w czasie epidemii i po niej
  • Dlaczego stawianie na zdrową żywność się opłaca?
  • Porównanie kosztów benefitów
  • Funkcjonalny i elastyczny benefit
  • Jak budować odporność pracowników i organizacji?



Pobierz ebook

1. Benefity w czasach koronakryzysu

Epidemia koronawirusa znacząco wpłynęła na środowisko pracy. Wyzwaniem jest połączenie zaleceń światowych organizacji z firmową codziennością.

Przeorganizowanie przestrzeni biurowej, zwiększenie środków ochrony osobistej czy zmniejszenie ilości i częstotliwości spotkań z innymi osobami to tylko część obostrzeń. W trosce o bezpieczeństwo całego społeczeństwa należy im się jednak bezwzględnie podporządkować.


Koniec epidemii nie będzie końcem problemów pracodawców. Ci wciąż będą borykali się z wieloma problemami natury finansowej, które zatrzęsły fundamentami wielu przedsiębiorstw już w pierwszych dniach koronawirusowej kwarantanny. Problemem pracodawców są w głównej mierze straty poniesione wskutek czasowego zamknięcia lub ograniczenia działania wielu instytucji. Przed dyrektorami finansowymi stoi jeszcze wiele trudnych decyzji, których podjęcie może zaważyć na postrzeganiu całej organizacji i jej marki na rynku.

Firmy czeka rewizja ponoszonych kosztów, między innymi tych związanych z benefitami, które dla wielu stały się standardem.

W związku z rosnącym wskaźnikiem bezrobocia spowodowanym pandemią COVID-19 zaczynamy obserwować wzrost rynku pracodawców, który utrzyma się najpewniej przez najbliższe miesiące. To może zmniejszyć bodziec do utrzymania benefitów pracowniczych w organizacjach na obecnym poziomie i zdewaluować ich znaczenie. Przez problemy ekonomiczne najprawdopodobniej trzeba będzie z czegoś zrezygnować.

Nie należy jednak działać pochopnie – właściwe analityczne podejście pozwoli uniknąć podejmowania decyzji, mogących mieć negatywne skutki finansowe i wizerunkowe.

Na tym etapie warto zaplanować ewoluujący plan działania, a szukając oszczędności, patrzeć na sytuację w perspektywie długoterminowej. Istnieją bowiem działania, które podjęte już teraz, zaowocują w przyszłości korzyściami, mogącymi znacznie poprawić sytuację finansową organizacji i szybciej wyjść na prostą po koronakryzysie. Odpowiednio dobrane instrumenty nie będą dla przedsiębiorstwa kosztem, ale inwestycją.

Zastanawiasz się, czy utrzymać, wprowadzić lub rozszerzyć program zdrowego odżywiania w firmie?

W dobie koronakryzysu Twoi Pracownicy potrzebują tego bardziej niż kiedykolwiek! Jeśli takie działania już są w Twojej firmie, nie rób kroku wstecz!

Buduj zdrową organizację, bo teraz jest czas na działanie!

2. Benefity w czasie epidemii i po niej

Planując zakres benefitów, uwzględnij zarówno bieżącą sytuację jak i to, co będzie później.

Wirusolodzy ostrzegają przed możliwością dołączenia koronawirusa do kanonu chorób sezonowych, co może powodować, że podobnych paraliżów instytucji i okresów stanu podwyższonego zagrożenia zdrowia będzie więcej.

W związku z tym najwyższy priorytet podczas epidemii koronawirusa i po niej powinny mieć benefity wspierające zdrowie pracowników.

Aktualnie wszystkie instytucje i miejsca publiczne (siłownie, kina, teatry, szkoły językowe) są zamknięte, więc inwestować należy w działania w miejscu pracy (w biurze, zakładzie produkcyjnym) lub w formie zdigitalizowanej. Epidemia koronawirusa powinna być impulsem dla szytych na miarę programów zdrowotnych, które wpłyną na poprawę stylu życia pracowników.

Zmiana nawyków żywieniowych, aktywność fizyczna, redukcja stresu to pakiet działań prewencyjnych i leczniczych wobec chorób cywilizacyjnych, przyczyniający się do budowania silnego, niepodatnego na infekcje układu immunologicznego.

Co zrobić w czasie epidemii?

1.  Wsparcie medyczne:

Termometr bezdotykowy do pomiaru temperatury pracowników przed wejściem do pracy. Zaopatrzenie pracowników w probiotyki i witaminę D dla wsparcia odporności. Opieka medyczna gwarantująca usługi telemedyczne.

2.  Zdrowa żywność dla poprawy stanu zdrowia i budowania odporności:

Codzienna dostępność owoców, warzyw; zdrowe śniadania w biurze. Produkty dodatkowo wspierające odporność: syropy do herbaty, miód, imbir, goździki. Zamów skrzynkę odpornościową!

3.  Edukacja:

Szkolenia, warsztaty, kursy przeprowadzane online w formie webinarów z zakresu wiedzy branżowej oraz spotkań ze specjalistami: dietetykiem, psychologiem.

4.  Aktywność fizyczna:

Promowanie treningów domowych czy krótkich aktywności na świeżym powietrzu.

Co wziąć pod uwagę w perspektywie długoterminowej?

Utrzymanie i wdrażanie działań prozdrowotnych jest korzystne nie tylko z punktu widzenia odbiorców benefitów. W dobie powracającego rynku pracodawcy, zmniejszenie priorytetu na spełnianie oczekiwań pracowników w zakresie benefitów zdrowotnych może być kuszące.

Jednak faktem jest, że nadwaga, otyłość i inne choroby cywilizacyjne w coraz większym stopniu dotykają pracowników oraz wpływają na wynik ekonomiczny całej organizacji.

3. Dlaczego stawianie na zdrową żywność po prostu się opłaca?

Poprawa stanu zdrowia pracowników i wpływ na zmianę stylu życia to nadrzędna wartość, którą można uzyskać za pomocą zdrowej żywności w pracy.

Obserwacje firm, które wdrożyły programy żywieniowe potwierdzają, że działanie w kierunku promocji zdrowia przynoszą efekty. W 2019 r. Instytut Medycyny Pracy opublikował dane*, pokazujące, że polskie firmy realizujące działania prozdrowotne są przekonane, że:

* Instytut Medycyny Pracy, Co firmy powinny wiedzieć, by skutecznie promować zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną pracowników? Raport z wyników reprezentatywnego badania 1000 pracowników średnich i dużych firm w Polsce”, 2019

Wzrost wydajności pracy, zmniejszenie absencji chorobowej i fluktuacji pracowników udowadnia, że poprawa stanu zdrowia powinna być jednym z podstawowych celów firm.

Działań prozdrowotnych nie powinno się analizować jako benefitów w rozumieniu urozmaicenia czasu wolnego, wyręczania z obowiązków czy uatrakcyjnienia dnia pracy. Codzienne wsparcie zdrowego odżywiania, promowanie aktywności fizycznej i ochrona zdrowia psychicznego powinno wejść na stałe do kanonu obowiązkowych działań firm. Należy to rozpatrywać w kategoriach tak oczywistych jak ekspres do kawy czy dystrybutory z wodą, a tzw. owocowe wtorki rozszerzyć o pozostałe dni.

Zdrowa żywność, tak jak woda i kawa powinna być dostępna codziennie, a nie tylko w wybrane dni.

Johnson & Johnson wyliczyło, że każdy $ wydany na działania prozdrowotne, zwraca się średnio ponad 2,5-krotnie ze względu na łańcuch pozytywnych efektów związanych z poprawą stanu zdrowia pracowników.

Właśnie dlatego promocja zdrowia w miejscu prac przestaje być kosztem, a jest zawsze korzystną inwestycją!


Dowiedz się jaki wpływ mają owce i warzywa na zdrowie

4. Wielkie zyski osiągnięte małym kosztem!

Średni miesięczny koszt codziennych dostaw zdrowej żywności do firm to ok. 15 zł na pracownika. Owoce i warzywa dla pracowników w przestrzeni firm to najtańszy z dostępnych benefitów na Polskim rynku.

Firma consultingowa – 1500 pracowników, 8 miast, codziennie inne owoce. Koszty miesięczne to 25 000 zł, czyli 16,6 zł na pracownika.

Firma technologiczna – 200 pracowników, owoce na przemian z bakaliami  i sokami. Koszty miesięczne to 6000 zł, czyli 30 zł na pracownika.

Firma produkcyjna – 4000 pracowników, 2 zakłady produkcyjne, 4 razy w tygodniu jabłka. Koszty miesięczne 48 000 zł, czyli 12 zł na pracownika.

Inwestycja w zdrowie to inwestycja w firmę.

Zgodnie z obowiązującą wiedzą medyczną zdrowe odżywianie jest jednym z głównych czynników, wpływających na odporność organizmu. Pracownicy, którzy odżywiają się prawidłowo, mniej chorują, czyli mniej też korzystają z zasiłków chorobowych, a te są znacznym obciążeniem dla pracodawców.

Na jakie straty może być narażona firma z tytułu absencji pracownika?

Przyjmując, że średnie wynagrodzenie w dużych miastach w Polsce wynosi 6000 zł brutto, to każda jednodniowa nieobecność w pracy kosztuje firmę 300 zł (koszt zastępstwa). Analizując dodatkowo koszty niezrealizowanych projektów, przerwanych zadań, przestojów produkcyjnych, okaże się, że koszt tygodniowej nieobecności jednego pracownika może kosztować firmę nawet 12 500 zł, jeśli ta konkretna osoba wypracowuje zysk przedsiębiorstwa na poziomie 2500 zł dziennie.

Firma, która pomaga budować zdrowe nawyki pracowników, wspiera ich odpowiednią komunikacją oraz udostępnia zdrowe jedzenie w pracy, może zaoszczędzić tysiące złotych, zmniejszając współczynnik absencji. Ze zdrowej przekąski skorzysta każdy pracownik. Powinien być to stały element wyposażenia zdrowej firmy, jak woda – must have każdego dnia. W koronakryzysowej rzeczywistości wielu pracodawców będzie musiało się zmierzyć z ograniczeniami na wielu płaszczyznach złożonej struktury przedsiębiorstwa. Warto rozważyć zatem przetasowanie kart z benefitami w firmowym portfelu.

Dobra strategia ograniczy koszty przy jednoczesnym wzmocnieniu odporności i zdrowia pracowników. Świadomy pracodawca to również ogromny atut wizerunkowy, zarówno w oczach załogi jak i rynku pracy.

5. Funkcjonalny i elastyczny benefit w dobie koronawirusa

1. Bezpieczeństwo

Zdrowa dostawa przywożona jest przez zaufanego dostawcę, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Komponenty do stworzenia posiłku w pracy są na wyciągnięcie ręki. Nie trzeba wchodzić do sklepu w drodze do pracy, a to ogranicza kontakt z patogenami. Owoce, warzywa, bakalie, soki, a nawet całe zestawy śniadaniowe mogą czekać na pracowników od samego rana. Sprawdź jak dbamy o bezpieczeństwo dostaw!

2. Izolacja

Pracownicy mają bezkontaktowy dostęp do zdrowej żywności. W momencie częstowania się owocami pracownik nie spotyka żadnego pośrednika. W Dailyfruits, oprócz standardowych procedur, wprowadzone zostały dodatkowe obostrzenia na każdym etapie łańcucha dostaw, by całkowicie zniwelować ryzyko zarażenia.

3)  Swoboda i funkcjonalność

Idąc za radą ekspertów, powinniśmy robić większe, ale rzadsze zakupy do domów, by unikać częstych kontaktów z ludźmi. Świeże owoce i warzywa to produkty nietrwałe i ciężko je kupić „na zapas”. Planując dostawę, dokładnie wiadomo, ile owoców i warzyw potrzebują pracownicy. Dzięki temu mają swobodny dostęp każdego dnia do tak samo świeżych produktów.

4)  Elastyczność

Wielkość dostawy zdrowej żywności można dostosować do bieżącej potrzeby – zmniejszać ilość owoców i warzyw, gdy pracowników w firmie jest mniej lub zwiększać, gdy chcemy dodatkowo wesprzeć ich odporność. Jeśli to konieczne, dostawy można czasowo zawiesić lub przekazać do różnych instytucji w ramach akcji #wspieram.

To również jedyny benefit, który pracownik dostaje tu i teraz, bez wychodzenia z pracy i konieczności dodatkowego zaangażowania, w tym korzystania z pośredników.

W dobie kwarantanny, kiedy korzystanie z miejsc publicznych jest niemożliwe ze względów bezpieczeństwa, to ogromny atut. Warto postawić na bezpieczne benefity, które jednocześnie pozytywnie wpływają na zdrowie.

Zgodnie z obowiązującą wiedzą medyczną zdrowe odżywianie jest jednym  z głównych czynników, które wpływają na odporność organizmu. Wydaje się zatem, że w dzisiejszych czasach to właśnie benefity związane ze zdrowiem zyskują na wartości.

Firma, która pomaga budować zdrowe nawyki pracowników, wspiera ich odpowiednią komunikacją oraz udostępnia zdrowe jedzenie w pracy, może zaoszczędzić tysiące złotych, zmniejszając współczynnik absencji.

6. Buduj odporność pracowników i organizacji

Mimo że pogłębiający się właśnie koronakryzys pochłania wszystkich bez reszty, warto podejść do problemu racjonalnie i myśleć perspektywicznie.

Inwestycja w zdrowie pracowników i wsparcie ich odporności świadczy nie tylko o odpowiedzialności, ale również umiejętnych działaniach przedsiębiorczych.

Nie warto się cofać, jeśli firma od dawna interesuje się zdrowiem pracowników, a witaminowe i dietetyczne wsparcie jest tego stałym elementem.

Teraz należ ruszyć do walki ze złym stylem życia, chorobami cywilizacyjnymi i budować silny układ odpornościowy w bardziej niż kiedykolwiek. Zdrowa, zgrana i lojalna kadra to odporność organizacji i pewność zaangażowania nie tylko w dobie koronakrzysu.

Magdalena Kartasińska – Kierownik Działu Dietetycznego Dailyfruits

Dietetyk, absolwentka Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Doświadczenie kliniczne zdobywała na wielu warszawskich i olsztyńskich oddziałach szpitalnych.

Dietetyk w poradni dietetyczno – psychologicznej, w której przeprowadza specjalistyczne konsultacje indywidualne z zakresu dietetyki klinicznej. Uczestniczka projektu propagującego zdrowe żywienie wśród pracowników biur.

Edukatorka żywieniowa w projekcie szerzącym wiedzę o znaczeniu zdrowego odżywiania się oraz odpowiedniej kompozycji posiłków. Ekspert ds. dietetyki i zdrowego żywienia w telewizji śniadaniowej.

Nie powiela żywieniowych mitów. Przekazuje informacje oparte na aktualnych doniesieniach naukowych wierząc, że wskazywanie ludziom drogi ku zdrowiu poprzez edukację jest jej misją. Widząc ogromny potencjał w leczeniu żywieniem, w sposób rzetelny i przystępny dla odbiorcy szerzy wiedzę na temat prawidłowego żywienia i zdrowego stylu życia.

W Dailyfruits organizuje szkolenia i webinary dla firm, pokazuje jak przygotować program żywieniowy szyty na miarę, przeprowadza konsultację dietetyczne. Występuje na kilkunastu konferencjach rocznie dzieląc się swoim doświadczeniem i propagując zdrowe żywienie.

Aktualności


Powrót do firmy a koronawirus

8 maja 2020
Brak komentarzy

Co możemy zrobić, by zapewnić bezpieczny powrót do pracy naszym pracownikom? Jakie działania wspomogą naszą odporność?


Read More →


Jak wygląda edukacja żywieniowa dla pracowników w czasie pandemii?

7 maja 2020
Brak komentarzy

Czas kwarantanny nie jest przerwą od problemów żywieniowych. Dietetyk może wskazać jak wyrobić zdrowe nawyki, jak wspierać odporność poprzez żywienie i jak robić mądre zakupy


Read More →


Benefity w czasach koronakryzysu

5 maja 2020
Brak komentarzy

Jakie benefity się opłacają w czasie epidemii? Zobacz porównanie kosztów benefitów. Poznaj elastyczne benefity i zadbaj o siebie oraz swoją firmę.


Read More →


Czy dostawy owoców są bezpieczne?

24 kwietnia 2020
Brak komentarzy

Dostarczamy owoce i warzywa dla pracowników od ponad 10 lat. Od początku przestrzegamy zasad bezpieczeństwa i stawiamy wysokie wymogi naszym dostawcom. Dzięki wypracowanym przez lata …


Read More →


Akcja #wspieram – 80 ton owoców i warzyw dla Szpitali!

20 kwietnia 2020
Brak komentarzy

16 marca rozpoczęliśmy akcję #wspieram W okresie pandemii i pracy zdalnej nasi Klienci mogą przekierować swoje dostawy do Szpitali, Banków Żywności i instytucji medycznych. Kartony …


Read More →


Jak zdrowe odżywianie wpływa na kondycję psychiczną?

7 kwietnia 2020
Brak komentarzy

Pobierz raport O zdrowie mentalne można dbać poprzez zdrowy styl życia – codzienną porcję ruchu, odpowiednią ilość snu czy relacje społeczne. W jaki sposób na …


Read More →

Zobacz jak wygląda Dailyfruits
Od początku działalności kierujemy się zasadą, że jakość i zadowolenie klientów owocuje. Tą strategię realizujemy od 9 lat. Dzięki niej zdobyliśmy zaufanie ponad 2000 renomowanych firm w całej Polsce
Zobacz film