Wizerunek pracodawcy w dobie pandemii
Employer branding a praca zdalna
Budowanie wizerunku pracodawcy jest niezwykle istotne. Dbanie o odpowiednią reputację i wartości firmy to obszar, który w dłuższej perspektywie przekłada się na realne korzyści. Przy czym należy pamiętać, że szeroko pojęty employer branding dotyczy zarówno działań skierowanych do potencjalnych kandydatów do pracy w danej organizacji jak również obecnych pracowników. O dobrą renomę warto dbać. Idea pozostaje ta sama, ale zmieniają się dostępne narzędzia i sposoby działania.
W dobie bardzo popularnej pracy w trybie home office wiele procesów w firmach wygląda inaczej. Gdy trudniej jest o bezpośredni kontakt. Warto też podkreślić, że to w trudnych, niepewnych czasach struktury firmy wystawione są na prawdziwą próbę, a decyzje osób zarządzających mają kluczowe znaczenie.
Komunikacja i dialog
Wiele można było zobaczyć już w pierwszych miesiącach pandemii. Na wiosnę 2020 zdecydowanie zyskały firmy, które postawiły na komunikację, dialog, transparentność działań. W oczach pracowników szybko zyskali ci pracodawcy, którzy potrafili wyjaśnić, jakie wprowadzają procedury w związki z Covid-19, jak zmieni się organizacja pracy, jak kryzys może wpłynąć na założone plany i budżety. Dobry przepływ informacji i zapewnienie poczucie bezpieczeństwa i stabilności w niecodziennej sytuacji było na wagę złota.
Zdalny teambuilding
Szybko okazało się, że tryb home office, nie był koniecznością tylko na kilka tygodni. Wiele firm od blisko 12 miesięcy nie pracuje w biurze i trudno powiedzieć, jak długo jeszcze to potrwa. Praca online stała się koniecznością, a to nie pozostaje bez wpływu na efektywność i relacje w zespole. Jak zadbać o to, aby pracownicy czuli, że są dobrze traktowani, pracodawca okazuje im zainteresowanie i wsparcie? To trudne zadanie. Zwłaszcza, że wiele benefitów, które do tej pory skutecznie budowały employer branding w firmie jak integracyjne wyjścia, karty sportowe czy owoce w pracy, przestały funkcjonować.
Pracodawcy starali się ułatwić przejście na home office i wynagrodzić trudy zmagania się z pracą w warunkach domowych. Pojawiły się takie inicjatywy jak dopłaty za prąd czy zakup ergonomicznych mebli.
Wiele firm zaczęło wtedy szukać także nowych sposobów, aby zadbać o swoich ludzi. Zaczęto organizować eventy online takie jak na przykład live cooking, a także wysyłać paczki dla pracowników zdalnych. Pracownik mógł dostać prosto do domu to, czego najbardziej potrzebował, odkąd przeniósł się z biura na home office – kawę, herbatę, owoce, warzywa, soki. Bardzo cenne były też wszelkie rodzaju słowa wsparcia, pomysły, inspiracje. Firmy tworzyły poradniki, jak dbać o zdrowie, jak przygotować zdrowe przekąski wspierające odporność. W pakietach dla zdalnych pracowników pojawiły się maseczki czy żele do dezynfekcji rąk. W wersji online pojawiły się także różne usługi do tej pory dostępne tylko stacjonarnie
– konsultacje z dietetykami
– spotkania integracyjne
– treningi sportowe
– porady psychologiczne.
Docenianie pracowników
Pracownicy chcą być doceniani i chwaleni. Jeśli tak się dzieje, są zdecydowanie bardziej skłonni do tego, aby polecić swoim znajomym aktualne miejsce pracy. Oprócz gratyfikacji finansowej jest wiele sposobów na pokazanie, że wysiłek pracownika zostanie zauważony. Przede wszystkim warto tutaj wymienić różnego rodzaju upominki i prezenty dla pracowników. Aby docenić swoich ludzi firmy bardzo często fundowały różnego rodzaju paczki świąteczne. Tylko jak to zrobić, gdy wszyscy pracują w domu? Na szczęście można wysłać upominki na home office. Z tej opcji skorzystały setki firm wysyłając prezenty na Boże Narodzenie czy prezenty wielkanocne dla pracowników.
Znalezienie dobrego kandydata do pracy w 2021 może być trudniejsze niż wcześniej. Często rekrutacje odbywają się zdalnie. Trudniej przekonać specjalistów do zmiany pracy, gdy sytuacja w wielu branżach jest niestabilna. W takiej sytuacji dobry wizerunek stworzony dzięki latom pracy w employer branding może być na wagę złota.
Warto też dodać, że samo wejście do nowej organizacji to może być trudny i złożony proces. Wdrożenie się do nowej firmy przecież zawsze wymaga czasu. Dobrze jeśli pracownik czuje się miele widziany, a zespół jest otwarty na współpracę i chętny do pomocy. Niezwykle istotna jest także dobra atmosfera. Jednym z pomysłów na zapewnienie dobrego startu jest chociażby welcome pack – pakiet powitalny dla nowego pracownika.
W związku z powrotami do biura po lockdownie pojawił się także zwyczaj przekazywania powitalnych paczek dla pracowników, którzy już wprawdzie długo są w strukturach organizacji, ale dawno nie doświadczyli fizycznej obecności w biurze. Tutaj także może się sprawdzić welcome pack dla pracowników.
Podsumowując, employer branding w 2021 roku jest pełen wyzwań. Warto jednak obserwować, jak radzą sobie inne firmy, czerpać dużo inspiracji i nie bać się nowych, nieszablonowych rozwiązań. Dzięki przemyślanym działaniom zdecydowanie łatwiej będzie utrzymać zespół, pozyskać nowych pracowników, a także podtrzymywać motywacje na wysokim poziomie.