W biurze czy na homeoffice
Wg badania Home to Office Tracker prowadzonego przez Apire – organizację zrzeszającą firmy z sektora BPO/BTO w Krakowie, w lipcu aż 93% pracowników firm z tego sektora pracowało zdalnie. Bez względu na to czy firmy zdecydują o powrocie do pracy stacjonarnej czy pracownicy zostaną nadal na hommeofice to sytuacja jest trudna dla działów HR oraz osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i higienę pracy. Jakie są długofalowe konsekwencje zmiany trybu pracy? Jak przygotować się na powrót do biura?
Ludzie i biznes.
Podstawowe cel biznesowy każdej organizacji to ciągłość zachowania wszystkich procesów biznesowych. Do tego potrzebni są zdrowi i efektywni ludzie. Dlatego w obecnej sytuacji bezpieczeństwo pracowników staje się kluczowe dla firm.
Odpowiednie zabezpieczenie pracowników przekłada się bezpośrednio na biznes jak nigdy dotąd. Pozytywny wynik testu na Covid-19 tylko dla jednego pracownika, który pracuje na otwartej przestrzeni może skutkować odesłaniem całych działów firmy na kwarantannę. Jaki to niesie skutek dla ciągłości procesów biznesowych firmy? Chyba wszyscy są tego świadomi. Wystarczy sobie wyobrazić wszystkich pracowników działu obsługi klienta, działu technicznego, handlowego, lub jakiegokolwiek innego w całości przebywającego na L4. Zagrożenie jest naprawdę poważne.
Przygotowanie przestrzeni biurowej.
Wiele firm w związku ze stopniowym odmrażaniem gospodarki planuje powrót do biura już w najbliższych tygodniach. Trzeba jednak pamiętać, że zdaniem epidemiologów pandemia pozostanie z nami jeszcze przez dłuższy czas. Analitycy uważają, że problem potrwa przynajmniej do powstania szczepionki,. Właśnie dlatego musimy opracować szczegółowe zasady bezpieczeństwa w miejscach pracy.
W obecnej sytuacji istotna jest świadomość wspólnej odpowiedzialności za zdrowie pracowników. Do tego niezbędne jest wzajemne zaufanie i stały dialog pomiędzy pracodawcą i pracownikiem oraz stosowanie się do wytycznych GIS.
Odpowiednie zabezpieczenie powierzchni, dostępność środków do dezynfekcji, codzienna dezynfekcja klamek oraz przedmiotów wspólnego użytku w biurze i firmowej kuchni wymuszą opracowanie dodatkowych procedur i przekazanie ich osobom odpowiedzialnym za czystość.
Idąc dalej niektóre firmy wprowadzają komunikację jednokierunkową w ciągach komunikacyjnych jeśli przestrzeń na to pozwala. Innym sposobem jest ograniczenie liczby osób przebywających w kantynach i stołówkach w jednym czasie. Spotkania firmowe ograniczają się do niezbędnego minimum z zachowaniem rygorów sanitarnych a gości z zewnątrz przyjmuję się tylko jeśli jest to niezbędne. Poza tym spotkania głównie odbywają się za pośrednictwem komunikatorów online.
Dodatkowe środki ochrony osobistej na powrót do biura
Należy zwrócić szczególną uwagę na środki, które zabezpieczają pracowników nie tylko w biurze ale i poza nim. Dlatego ważne żeby zapewnić również środki higieny osobistej. Dostęp do maseczek jednorazowych lub wielorazowych, osobiste płyny do dezynfekcji rąk, odpowiednie szkolenia jak dbać o swoje zdrowie i odporność. Szkolenia z odżywiania wpłyną na decyzję żywieniowe a dostęp do przekąsek w biurze ograniczy wyjścia do sklepów.
Pracownicy pracujący z domu często skarżą się na osamotnienie i brak kontaktów nieformalnych z innymi pracownikami. Powrót do biura jest sporym wydarzeniem w ich życiu, powrotem do pewnej normalności. Pracowników, którzy wracają do biura warto w odpowiedni sposób przywitać. Bardzo dobrym rozwiązaniem może być Anty-covid welcome pack, w którym znajdą się maseczki, płyn do dezynfekcji rąk do osobistego użytku, zdrowe przekąski, które wpłyną na odporność np. soczki, bakalie, zdrowe batony czy nawet miód i przyprawy o działaniu antywirusowym.
Taki welcome pack nie tylko sprawi że pracownicy będą zdrowsi i lepiej zabezpieczeni ale też niesie ze sobą ważny przekaz, „witamy was, dbamy o was, cieszymy się że wracacie, bądźcie bezpieczni”. To na pewno ułatwi powrót do biura.
Zobacz jak może wyglądać twój welcome-pack
Co dalej? Praca zdalna czy powrót do biura?
Pojawiają się sygnały o pracach nad rozwiązaniami prawnymi dotyczącymi pracy zdalnej. Do tej pory prawo regulowało stosunki między pracodawcą i pracownikiem, który był delegowany do tzw. „telepracy”. Przepisy są jednak przestarzałe i nieadekwatne. Sytuacja, w której się znaleźliśmy wymaga od ustawodawcy stworzenia regulacji dotyczących pracy zdalnej, które ułatwią rozstrzyganie ewentualnych sporów. Ustawodawca powinien w tym przypadku wziąć pod uwagę potrzeby pracodawców. Równie ważne jest bezpieczeństwo pracowników. Pojawiają się pomysły o ekwiwalentach za zużycie własnej energii czy zapewnienie odpowiednich warunków do pracy zdalnej. Problem jest trudny ponieważ praca zdalna aktualnie jest kwestią przymusową ale w normalnych warunkach jest dobrowolna i stanowi dodatkowy benefit dla pracownika i w tym kontekście trudno wymagać od pracodawcy żeby np. przystosowywał mieszkanie pracownika do wymogów BHP.
Część pracowników odczuwa pewne korzyści z pracy zdalnej, chociażby brak potrzeby dojazdów do pracy, możliwość załatwienia własnych prywatnych spraw w czasie pracy o ile pracodawca nie wprowadził systemów do zdalnej kontroli czasu pracy. Chociaż nie wszyscy odczuwają te sam entuzjazm.
Powrót do biura – co na ten temat mówią badania?
Badania pokazują że praca zdalna nie wychodzi nam na dobre. Pracownicy skarżą się m.in. na dłuższy niż 8-godzinny dzień pracy, brak zwrotu kosztów za prąd i kupowane we własnym zakresie materiały biurowe oraz częste, nawet wielogodzinne telekonferencje, które stają się coraz bardziej uciążliwe. To sprawia, że wiele osób z niecierpliwością oczekuje na powrót do biura.
Pracodawca może w takiej sytuacji wesprzeć pracowników w bardzo prosty sposób. Biurowa kawa, herbata, przekąski, soki owoce, które pracownicy kojarzą z biurową rzeczywistością mogą w prosty sposób przekierować bezpośrednio do domów swoich pracowników. W ten sposób można zadbać o zdrowie pracowników a jednocześnie okazać troskę i odwdzięczyć się za dodatkowe poświęcenie. Taki gest na pewno przełoży się na wizerunek pracodawcy w trudnych czasach.
Co ciekawe taką wysyłkę można zorganizować w prosty sposób bez konieczności udostępniania danych pracowników za pomocą platformy.