Raport: Firma w trendzie zdrowia i zero waste

Dodano dnia 9 września 2021

Pandemia koronawirusa uświadomiła nam, jak ważne jest dbanie o swoje zdrowie – nie tylko w domu, ale też w pracy. Z tego powodu firmy zaczęły w większym stopniu i interesować się benefitami wspierającymi zdrowie i odporność, a pracownicy oczekiwać tego typu świadczeń. Owoce do biura, konsultacje dietetyczne, dodatkowe ubezpieczenie, a może coś innego – w ankiecie dla pracowników sprawdziliśmy, które benefity dla pracowników są najbardziej wartościowe. Zobacz wyniki badania sondażowego.

Benefity wspierające zdrowie pracownika jako najbardziej wartościowe wskazało aż 35% ankietowanych.

33% respondentów jako najbardziej korzystne dla siebie wskazuje bonusy związane z czasem pracy (na przykład dodatkowy płatny urlop), a 28% podkreśla potrzebę integracji pracowników.

Nic dziwnego, skoro wiele firm pracuje w rozproszonych zespołach i często nigdy nie widziała swoich współpracowników na żywo. Co ciekawe na integracji bardziej zależy mężczyznom. Wśród panów potrzebę zacieśniania więzi wskazało 33%, wśród kobiet 26%.

Co 4 pracownik jako jeden z najbardziej wartościowych benefitów wymienia paczki dla pracowników. Już teraz w wielu organizacjach planuje się wysyłkę podarunków z okazji świąt Bożego Narodzenia.

Z jakich benefitów wspierających zdrowie chcielibyśmy korzystać?

Z owoców, warzyw i innych przekąsek w biurze chciałoby korzystać aż 44% respondentów. Część z nich pracuje na home office, ale to nie musi być przeszkodą, ponieważ firmy mogą zamawiać owoce i warzywa także do domów pracowników.

38% ankietowanych chciałoby korzystać z opieki medycznej w szerokim zakresie (wśród kobiet aż 41%)

29% chciałoby regularnie korzystać z porad specjalistów takich jak psycholog albo dietetyk.

Co 4 ankietowany (25%) chciałby wziąć udział w cyklicznym programie edukacji żywieniowej.

Największe potrzeby w kwestii prozdrowotnych benefitów mają pracownicy dużych firm (zatrudniających ponad 250 osób). W tej grupie rozszerzonym pakietem opieki medycznej jest zainteresowanych aż 62%, spotkaniami ze specjalistami (psycholog, dietetyk) 53%, owocami w biurze 46%.

Programy edukacji żywieniowej coraz popularniejsze!  

Aż 69% ankietowanych deklaruje, że chciałoby wziąć udział w programie edukacji żywieniowej. W tej grupie blisko połowa brało już udział w jakiejś formie eventu dietetycznego, ale oczekiwałoby, aby takie wydarzenia  w firmie odbywały się cyklicznie. Pozostałe 26% deklaruje, że rozważyłoby taką formę aktywności, tylko 5% respondentów jest nastawiona do programów żywieniowych negatywnie.

Z jakiego powodu pracownicy uważają edukację żywieniową za atrakcyjną?

Przyczyn jest przynajmniej kilka.
29% przyznaje się, że zajada stres i chce zmienić swoje nawyki żywieniowe
26% boryka się z różnymi chorobami i brakiem rzetelnych informacji na temat diet.
23% po prostu nie ma na co dzień czasu na spotkania z dietetykiem. Tyle samo ankietowanych deklaruje, że ma za sobą wiele nieudanych prób odchudzania na własną rękę, wiec przyda się fachowa pomoc specjalisty.

 

Zdecydowanie najatrakcyjniejszym elementem programów edukacji żywieniowej jest analiza składu ciała i wieku metabolicznego. Z takiej możliwości chciałoby skorzystać aż 41% ankietowanych. 36% jest zainteresowanych warsztatami kulinarnymi na żywo. Takie eventy mogą być realizowane także dla zespołów pracujących zdalnie jako tzw livecooking online. 23% chce uczestniczyć w zdrowych eventach w miejscu pracy i wykładach prowadzonych przed dietetyków.

Nie tylko zdrowie zadbajmy też o naszą planetę!

Wśród pracowników rośnie świadomość nie tylko w kwestii dbania o swoje zdrowie. Coraz większą wagę przywiązujemy także do ekologii. Stąd moda na wprowadzanie w praktyce idei zero waste.

Aż 81% ankietowanych pracowników uważa, że firmy powinny wprowadzać rozwiązania w nurcie zero waste. Tylko 18% uważa, ze to niepotrzebne.

Wśród konkretnych działań, jakie firmy powinny wdrażać wymienia się przede wszystkim:

  • zamawianie warzyw i owoców do biura w wymiennych, wielorazowych skrzynkach (40%)
  • segregację śmieć i o oszczędzanie światła (38%)
  • współpracę z dostawcami, którzy stosują proekologiczne rozwiązani (37%)
  • zamawianie do firmy produktów w biodegradowalnych opakowaniach (29%)

Pełne wyniki badania można pobrać tutaj